Вигорання: симптоми

Вигорання  – це складна сукупність симптомів і ознак, які пов’язані з професійним стресом . Часто розвивається у працівників що працюють у сферах «людина-людина» . Симптоми вигорання у чоловіків схожі з сиптомами у жінок.

Симптоми вигорання включають втому, брак енергії, слабкість, порушення сну або труднощі з концентрацією уваги . З можливих симптомів – розвиток байдожості, обурення або втрата емпатії . Виражені фізичні скарги , такі як болі в спині, утруднене дихання або нудота можуть також з’явитися при вигорання .

Варто підкреслити що вигорання не є хворобою . Не існує обов’язкових критеріїв, за якими лікар можуть поставити діагноз . Швидше, вигорання ,описує ситуацію, в якій люди переживають психологічний стрес через професійну діяльність.

Однак є три основні комплекси симптомів що дозволяють запідозрити синдром вигорання:

• Виснаження: люди, які страждають від вигорання- виснажені, відмічають брак енергії. Постраждалі  втомлені, депресивні, а також мають фізичні скарги.
  • Відчуження: робота викликає стрес і розчарування. Є цинізм, емоційне дистанціювання по відношенню до роботи та колег.
  • Зниження продуктивності: зниження концентрації уваги призводять до погіршення продуктивності .

Вигорання: лікування

Що робити при вигорянні, залежить від конкретного випадку. Вигорання може виникнути з різних причин . Лікування слід розробляти індивідуально для кожного випадку , аналізуючи причини, обставини та осистісні риси людини.

У доповіді Німецького агентства з оцінки медичних технологій (DAHTA) 2012 р. вчені досліджували різні методи вигорання.Найбільш  науково обрунтованою та ефективною виявилась когнітивно-поведінкова терапія .

Вигорання – поради самодопомоги:

• Здоровий спосіб життя: Зверніть увагу на харчування, займайтеся фізичними вправами, достатньо сну.
  • Практикуйте техніку розслаблення(майнфулнес ,дихальні практики ,медитація тощо)
  • Чітко скорегуйте  особисті вимоги  щодо роботи та кар’єри та при необхідності скоригуйте їх .

Вигорання: визначення

Термін вигорання не такий молодий, як може здатися: ще в 1974 році американський психотерапевт Герберт Фрейденбергер придумав його. Своїми дослідженнями Фрейденбергер зосередив увагу на частому розвитку професійного стресу у працівників  сфери охорони здоров’я .

Тож хоча вигоряння вже давно було предметом дослідження, чіткого визначення цього терміна немає .  Точно те, що вигорання, не так легко діагностувати. Якщо дотримуватися широко розповсюджених міжнародних систем класифікації ВООЗ, так званого МКБ-10, в якому всі різні захворювання сортують, визначають та надають певний код, вигорання не є хворобою .

У DSM-5, системі класифікації діагнозів Американської психіатричної асоціації, « вигорання » не є самостійним діагнозом . У системі класифікації ВООЗ щодо захворювань вигорання перелічено у розділі “Проблеми, пов’язані з труднощами впоратися з життям”. Не існує також фіксованих критеріїв, за якими психіатри або психотерапевти можуть зорієнтуватися, якщо хочуть поставити діагноз .

З 2022 року ICD-10 буде замінений новою версією, ICD-11 де вперше вигорання описано як синдром  , який виникає від «хронічного стресу на роботі» . Як самостійне захворювання з визначеним діагнозом , воно все ще відсутнє в системі класифікації.

Вигорання: причини

Вигорання – складне явище, для якого немає єдиної причини .

У всіх ситуацій, що викликають вигорання,   спільним є те, що потерпіла людина самостійно не може впоратись  з психологічним навантаженням . Такі стреси, як тиск на виконання, страх звільнення, або гіперболізоване бажання досягнути професійного успіху чи доходу в довгостроковій перспективі знижують працездатність . Завжди є особистий компонент, тому що різні люди по-різному переносять стрес.

Тому вигорання – це складне взаємозв’язок вимог, що випливають із робочого контексту та особи, до якої ставляться ці вимоги. У ряді досліджень було розглянуто, чи є певні моменти, які збільшують ймовірність того, що хтось переживе вигорання . Було визначено чотири моменти:

• Перфекціоністські погляди
  • Сприйняття власної компетентності як низької
  • Дуже виражена потреба в гармонії
  • Зовнішнє переконання контролю (описує припущення, що ви можете діяти лише так, як просять вас інші)

Вигорання: діагноз

Не існує чітких критеріїв, за якими психіатри або психотерапевти можуть діагностувати вигорання .  Але там, де немає чіткого визначення, є чіткі критерії, а також можна перевірити не чітко визначити, чи існує вигорання .

Найбільш поширений опитувальник по вигорянню є «Maslach Burnout Inventory», або стисло MBI . Він містить 22 питання, що охоплюють три категорії виснаження, знецінення та задоволеність роботою. Однак анкета не є науково підтвердженою, і її винахідниця, американська психолог Крістіна Маслах, також наголошує, що її не слід використовувати для діагностики .

Відповідно, онлайн-анкети та Інтернет-тестування в Інтернеті не підходять для самостійного з’ясування того, чи ви вигоріли  .

Вигорання: наслідки

Вигорання походить з контексту роботи , але іноді поширюється і на інші сфери життя постраждалих . Такі симптоми , як виснаження, нестача енергії, депресія, біль у спині або шлунково-кишкові проблеми не обмежуються лише офісом, але можуть також підкреслити інші сфери життя. Наприклад, дозвілля, соціальні контакти, а також стосунки з партнерами або сім’єю.

Якщо родичі усвідомлюють, що комусь, хто їм близький, стає все гірше і що він постійно переживає і постійно незадоволений, вони можуть їх підтримати. Наприклад, заохочуючи їх відправлятися на екскурсії чи займатися хобі. Якщо ситуація погіршиться, вони також можуть підтримати їх у зверненні за медичною допомогою .

Профілактика вигорання

Для вигорання – важлива профілактика . Профілактика від вигорання , як правило , не надто відрізняється від реальної терапії . Для профілактики в процесі вигорання рекомендується проаналізувати рівень робочого стресу і розробити стратегію подолання .

Для запобігання вигорання корисно регулярно відпочивати.  Ви також завжди повинні знати власні цілі та оцінити, чи реальні вони. Працівники повинні постійно стежити за балансом між роботою та життям .

Вигорання або депресія?

Є різниця між вигоранням і депресією : депресія – це хвороба , вигорання – ні . Тим не менш, обидва часто згадуються на одному контексті . Різниця,  полягає в тому, що вигорання  допомагає уникнути стресової ситуації – в основному це робота. З депресією самостійно справитись практично неможливо , негативні симптоми задіююють не лише професійну а й інші сфери жіття .

До прикладу: при вигоранні  зазвичай корисна  відпустка. Лікарі часто рекомендують багато сну. Для хворих на депресію лікарі радять навпаки  активність.Однак небезпечно, якщо лікарі неправильно діагностують людей з вигоранням , хоча вони насправді страждають від депресії . Це може призвести до неправильного лікування депресії та погіршення стану.Тому люди, які підозрюють вигорання в собе не повинні покладатися на власні діагностичні навички , а проконсультуватись в спеціаліста .