Що таке межовий розлад особистості?

Серйозне психічне захворювання характеризується тим, що постраждалі емоційно нестабільні . У людей з межовим  розладом особистості ця нестабільність проявляється у їхніх стосунках з оточуючими. У них також сильно змінюються почуття щодо себе. Зазвичай такі люди дуже імпульсивні.

У системі класифікації діагнозів Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) МКБ-10 захворювання називають ” емоційно нестабільним розладом особистості “. Існує дві підкатегорії: так званий імпульсивний тип та межовий тип .

У системі DSM-5, діагностичної класифікаційної системи Американського психіатричного товариства APA, такий стан офіційно називається ” Межовий  розлад  особистості”.

Жінки страждають в три рази частіше , аніж у чоловіки .

Межовий розлад особистості: симптоми

Основна ознака – сильно порушена здатність до емоційної регуляції . Той, хто страждає від межового розладу особистості, реагує надзвичайно надзвичайно бурхливо. Навіть незначні події можуть змусити людей відчувати страх, відчай, гнів або почуття провини. Різкі перепади настрою – частина повсякденного життя осіб що страждають .

Люди, з межовим розладом , дуже бояться бути покинутими  . Якщо це трапляється – навіть в уяві – це створює сильну внутрішню напругу  . Гнів, страх і відчай, але також  “внутрішня порожнеча” призводять до сильних негативних почуттів щодо себе  .

Внутрішня напруга і негативні почуття до себе часто призводять до самопошкоджуючої поведінки  . Деякі ріжуть руки або ноги, таку поведінку часто називають « дряпанням ».

Основні симптоми , що дозволяють запідозрити межовий розлад особистості  включають:

• Нестабільні  стосунки з оточуючими
  • Нестабільний образ себе
  • Надзвичайно мінливі  емоцій ( аж до появи афектів)
  • імпульсивність

За МКХ-10 існує поділ на два різні типи « емоційно нестабільного розладу особистості » – імпульсивного типу і прикордонного типу . Однак обидва типи засновані на одних і тих же діагностичних критеріях.

Межовий розлад особисобистості: відносини

Людям, які страждають на межовий розлад особистості важко вибудовувати та підтримувати міжособистісні стосунки з родичами , друзями чи партнерами . З одного боку, люди, які страждають , хочуть тісних стосунків , любові та близькості. З іншого боку,   відчуття страху, провини та сорому не дають вибудовувати гармонійні стосунки з оточуючими .

Якщо негативні почуття стають нестерпними , особи з межовим розладом викликають ініціююють розрив стосунків щоб звільнити себе від незручної  близькості.

Нестабільність часто зосереджується не тільки на стосунках , а й на тому, як зацікавлена особа сприймає партнера. Іноді людина, яка страждає на межовий розлад,  ідеалізує партнера чи члена сім’ї ,а згодом знецінює цю ж людину Така поведінка  важка  для    розуміння оточуючим.

Межовий розлад особистості: терапія

Межовий розлад особистості – серйозний психічний розлад .  В принципі, існують різні психотерапевтичні методи для лікування  . Окрім цього можливе застосування певних медикаментів для усунення негативних симптомів.

• Діалектична поведінкова терапія (DBT)
  • Когнітивна терапія / схемотерапія
  • Сфокусована на переносі терапія

Під час лікування терапевти спочатку намагаються уточнити, які симптоми має пацієнт. Якщо він суїцидальний (розмовно втомлений від життя) або травмує себе, це має найвищий пріоритет .  Основна увага приділяється допомозі пацієнту краще регулювати свої емоції.

У діалектичній поведінковій терапії (ДПТ) психотерапевт поєднує підходи з поведінкової терапії , когнітивної терапії , гештальту та гіпнотерапії та з філософії Дзен. З одного боку, пацієнти дізнаються, що насправді є особистісною межею. У той же час терапевт навчає  навичкам, які повинні допомогти  розпізнати та запобігти небажаній поведінці . ДПТ проводиться в індивідуальних та групових зборах.

Схема терапії  ґрунтується на припущенні , про наявність дисфункційних схем, які в даний час причиною  розлади є. Спочатку вони не усвідомлююються пацієнтом і важко доступні. У схема-терапії терапевт намагається змінити ці схеми.

Сфокусована на переносі терапія :причина межового розладу особистості,  відповідно до припущенням цієї форми терапії , полягає в реакції об’єкта ( людина , що страждає на даний розлад ) до об’єкта ( партнер , подруга, сім’я). Пацієнт повинен перенести це порушене відношення до терапевта, а потім обоє працювати над цим.

Ліки відіграють лише незначну роль у лікуванні межових розладів . Вони не можуть допомогти постраждалим самостійно. Однак певні терапевти використовують їх , наприклад , для стабілізації настрою.

Межовий розлад особистості: причини

Межовий розлад особистості  є складним захворюванням , для якого неіснує єдиної причиеи. Генетичні впливи, а також певний життєвий досвід відіграють вагому роль у  його розвитку .

Якщо мова йде про характеристики, що впливають на темперамент, такі як виражена імпульсивність або швидка зміна настрою, це, як правило, генетично-успадковані чинники. Травмуючий життєвий досвід в поєднанні з генетичними чинниками може бути причиною розвитку межового розладу особистості.

Межовий розлад: діагностика

При межовому розладі особистості можуть виникати такі симптоми :

• Особа що страждає має виражений страх бути покинутою .
  • Відносини з іншими людьми вкрай нестійкі . Вони коливаються між тотальною ідеалізацією та крайньою зневагою.
  • У постраждалих немає постійного уявлення про себе – іноді вони подобаються собі, іноді – ненавидять себе .
  • Люди що страждають вкрай імпульсивні . Імпульсивність може проявлятися в різних сферах (витрачання грошей, сексуальність, ризиковане керування автомобілем, переїдання).
  • Суїцидальність (згадана в розмовах), загроза самогубства, самопошкодження поведінки
  • Постраждалі також емоційно нестабільні. Емоції можуть швидко змінитися від нормального емоційного стану до депресії, страху чи гніву. Однак емоційний стан зазвичай не триває довго (години замість днів).
  • Постійне відчуття порожнечі
  • Проблеми з регуляцією злості
  • Деякі  можуть мати параноїдні симптоми .

Існують різні тести , за допомогою яких психіатри та психотерапевти можуть визначити, чи страждає пацієнт від межового розладу особистості . Є анкети, інтерв’ю, а також самотести . Дуже розповсюдженою процедурою є структуроване інтерв’ю (Міжнародна експертиза розладів особистості). Це включає як критерії так званого діагностичного та статистичного посібника щодо психічних розладів (DSM-5), систему класифікації в США, так і міжнародну класифікацію захворювань (МКХ-10).

Межовий розлад особистості: курс та прогноз

Захворювання починається здебільшогщ в дитячому або підлітковому віці.  Розвивається поступово , поки не досяг свого піку у більшості постраждалих у  середині 20-х років. Тоді ,зазвичай ,стихає. Відповідно до цього  , більшість пацієнтів, які перебувають на лікуванні у лікарнях за самопошкодження, мають вік від 15 до 24 років.

У кількох довготривалих дослідженнях  дослідили, як протікає захворювання, а також які наслідки зберігаються і надалі. Цифри незначно відрізняються залежно від дослідження, але в більш ніж половині випадків  відсутні негативні симптоми після  виліковування.