Які симптоми свідчать про посттравматичний стресовий розлад і як його лікують лікарі.

Визначення: що таке посттравматичний стресовий розлад?

Посттравматичний стресовий розлад (скорочено ПТСР )  – це психічний розлад , що виникає після переживання однієї чі кількох психотравмуючих подій .

Перша реакція на стресову подію: гостра стресова реакція

Люди, які переживають емоційно  складну стресову ситуацію, що істотно змінює їхнє життя, наприклад, нещасний випадок, раптове припинення або розлуку, часто реагують на це стресовими симптомами, такими як прискорене серцебиття, підвищення тиску, головні болі,блідість /почервоніння шкіри , пітливість , нудота.  Крім того, є такі симптоми, як неспокій, дратівливість, а  також дезорієнтація та внутрішня дистанція (у людини є відчуття переживання події в якості глядача).

Психологи називають це гострою реакцією на стрес (ГРС) . Зазвичай це відбувається відразу після події і, як правило, симптоми зникають протягом годин або днів,  не тривають більше місяця.

Навітьпісля травмуючої події  уражена людина відчуває симптоми гострої стресової реакції . Якщо симптоми тривають більше 1 місяця то розвивається посттравматичний стресовий розлад .

Проблеми з прийняттям зміни в житті: розлад адаптації

Іноді людина може мати  труднощі з пристосуванням до змін, нової життєвої ситуації . Однак не підлягає сумніву, що стан не виникав би без стресового чинника. Прояви різноманітні й включають депресивний настрій, тривогу, занепокоєння (або їх поєднання); відчуття нездатності справитися з ситуацією, планувати свої дії або продовжувати залишатися в існуючій ситуації. Спостерігається також деякий ступінь зниження продуктивності в щоденних справах. Людина може відчувати схильність до драматичного поводження і спалахів агресивності, але вони зустрічаються рідко. Однак додатково, особливо в підлітків, можуть відзначатися розлади поведінки (наприклад, агресивна або дисоціальна поведінка).

Різниця: розлад адаптації та посттравматичний стресовий розлад

У разі порушення адаптації людині дуже важко прийняти зміну своєї життєвої ситуації і внутрішньо відмовляється від цього. У разі посттравматичного стресового розладу постраждала людина страждає від перезбудження (постійної пильності), максимально уникає будь-якої ситуації, що нагадує про травму, і все ж переживає її знову і знову в так званих флешбеках (особливо у снах).Постраждала людина постійно відчуває непосильний біль, який може призвести до безнадії та втрати ідентичності.

Наслідки травми

Посттравматичний стресовий розлад

Психологи розуміють травму як подію, в якій потерпілий пережив щось жахливе, і відчув себе абсолютно безсилим, беззахисним,зруйнованим. Потерпілий відчував жах і надзвичайний страх (страх смерті).
Прикладами такого травматичного досвіду є катастрофи, такі як авіакатастрофа, теракт, військові зусилля, пограбування, зґвалтування або діагностика небезпечної для життя хвороби, такої як рак.

Комплексний ПТСР

У випадку  коли травмуюча подія повторюється  неодноразово і протягом тривалого періоду часу, наприклад, сексуальне насильство або фізичне або емоційне нехтування в дитинстві ,формується складний  посттравматичний  стресовий розлад .

Вторинна травматизація

Також може трапитися так, що людина сама не є жертвою травматичної події, але також може бути травмована як очевидець,  Це вторинна травматизація.

Гострий та хронічний ПТСР

Якщо пацієнт страждає на симптоми ПТСР більше чотирьох тижнів, може розвинутися гострий посттравматичний стресовий розлад . Якщо симптоми тривали більше трьох місяців, фахівці говорять про хронічний ПТСР .

Частота ПТСР

Ймовірність розвитку посттравматичного стресового розладу також залежить від типу травми. Якщо травмуспричинила інша людина, ризик розвитку потерпілого від ПТСР особливо високий. До 50 відсотків усіх жертв згвалтування, жертв жорстокого поводження (у дитинстві) та жертв війни та катувань страждають від посттравматичного стресового розладу . Однак після дорожньо-транспортної пригоди постраждало лише 10 відсотків.

Симптоми: посттравматичний стресовий розлад

Типові симптоми ПТСР :

• Вегетативне перезбудження : надмірна пильність, дратівливість і тривога,проблеми зі сном, труднощі з концентрацією уваги
  •  Поведінка уникнення :  Якщо хтось пережив авіакатастрофу, наприклад, він може не тільки не сідати на літак згодом, але й суворо уникати перебування десь поблизу аеропорту або негайно вимикає телевізор у кіносцені, що представляє рейс пасажира .
  • Повторне переживання травми : повторні, нав’язливі спогади про травматичну подію ( вторгнення ), спалахи , кошмари. Спалахи, як правило, викликаються ключовим стимулом (так званим тригером), таким як гучний удар на вулиці або спеціальний голос.

В результаті жертві нагадується про минулу травму (наприклад, війну чи зґвалтування) на секунду і знову переживає її з усіма чуттєвими враженнями, страхами та болісними почуттями. Постраждала людина не усвідомлює, що це “лише” пам’ять, але в даний момент  виникає відчуття, що все відбувається тут і тепер . Людина знову переживає жах. .

Неодноразове переживання травматичної події є не тільки дуже виснажливим, але може також ретравматизувати відповідну людину та посилити страждання.

Експерти називають ці три основні симптоми як ” тріаду симптомів ” ПТСР .

Посттравматичний стресовий розлад: лікування

Психотерапія при ПТСР

Лікування складається з психотерапії .  Поділяється на три фази: фаза стабілізації, фаза обробки, фаза інтеграції.

На початку лікування головне – стабілізувати хворого. Наступні фактори роблять це можливим:

• Терапія пропонує пацієнту захищений простір, де він може говорити про всі свої почуття. Для цього вирішальним є розвиток емпатичниххо відносин між пацієнтом та терапевтом. Крім того, важливо підходити до травматичного досвіду повільно і обережно в розмовах, занадто швидка процедура може нашкодити пацієнту. Експерти називають це ніжним протистоянням травмі.

• Активізація ресурсів пацієнта також відіграє центральну роль у процесі оздоровлення, наприклад, загальні ресурси, такі як його здатність розвивати мужність, надію, впевненість, а також фізична активація, зовнішні ресурси, такі як друзі, родина або групи підтримки.

Наступним кроком є обробка травматичних переживань. Під час терапії пацієнт вчиться краще справлятися зі стресовими спогадами про травму та як все більше отримувати контроль над виникненням інтрузій. Для цього особливо підходять методи терапії травми, такі як EMDR та CIPBS:

• EMDR : за допомогою цього методу лікування пацієнт згадує про травматичний досвід. Поки з’являються  думки та емоції, одночасно концентрується свою увагу на руці терапевта, яку він спрямовує вліво і вправо. Пацієнт нерухомо тримає голову, тільки очі рухаються. Вважається, що це стимулює обидві сторони мозку і запускає важливий процес обробки інформації .

• CIPBS (уявлення про конфлікти, малювання та двостороння стимуляція):  пацієнт уявляє свій стресовий досвід і концентрує свою увагу на «внутрішній сцені», так би мовити. Потім він малює цю внутрішню картину і переносить травму на «зовнішню сцену».Одночасно здійснюється двостороння стимуляція (постукування) -зовнішій стимул під час обробки даних.

Нарешті, настає фаза інтеграції, в якій пацієнт вчиться інтегрувати травматичний досвід у свою життєву історію . Терапевт допомагає зацікавленій людині знову побачити позитивний сенс у своєму житті, знайти нові цілі та максимально зосередитись на них.

Згодом деякі пацієнти навіть сприймають травму як процес дозрівання, завдяки якому виросла їх внутрішня сила (психологи називають це «травматичним зростанням»). Часто ці люди  допомагають іншим впоратися з травмою.

Ліки від ПТСР

Наприклад, при лікуванні ПТСР можуть бути призначені антидепресанти або антипсихотичні засоби. Зазвичай їх застосовують, коли пацієнт (спочатку) не в змозі провести якусь травмотерапію. Однак ліки не слід приймати тривалий час і не є заміною психитерапії.