Близько восьми годин – третину дня –  ми спимо. Проте кожен п’ятий українець скаржиться на порушення сну. Жінки страждають частіше, аніж чоловіки.

Види розладів сну :

• Хронічне безсоння
  • Синдром неспокійних ніг
  • Апное сну
  • Циркадний розлад ритму сну-неспання
  • Нарколепсія

Хронічне безсоння

Проблеми зі сном, засинанням або передчасним пробудженням. Хронічне безсоння включає проблеми із засинанням, або прокиданням занадто рано , прокидання і неможливість повторно заснути посеред ночі. Часто такі порушення сну розвиваються внаслідок пережитого стресу.

Синдром неспокійних ніг

Люди з цим синдромом відчувають некерований позив рухати ногами. Особливо, коли вони намагаються заснути.  Оскільки «неспокійні ноги» з’являються в основному ввечері і вночі , щоб полегшити неприємні відчуття, люди часто блукають вночі замість сну.

Апное сну – перерви дихання під час сну

Дихальна апное це дихальні паузи десять секунд або довшепід час сну .  Ці паузи в диханні стають причиною переривання сну знову і знову.

Циркадне порушення ритму сну-неспання .

Для цього порушення характерний денний сон та неспання вночі. Яскравий приклад-зміна часових поясів під час подорожі(реактивне відставання)

Нарколепсія – раптовий сон протягом дня

Хоча вночі вони добре і достатньо сплять, нарколептики раптово заплющують очі вдень і засинають. Цей розлад сну є рідкісним неврологічним розладом і також відомий як спляча хвороба.

Розлади сну: причини

Алкоголь , ліки або ненормований робочий час – найпоширеніші причини безсоння.Стресові розлади також дуже поширені .

Цикл сон-неспання є гормонозалежним , тому зміни гормонального балансу можуть значно порушити сон. Також можливі органічні причини.

Порушення сну: менопауза

Рівень гормонів в організмі змінюється під час менопаузи.  Це може призвести до гормонального дисбалансу , що впливає на ритм сну-неспання,та може бути причиною депресивного настрою . Тому жінки в менопаузі часто не в змозі заснути і частіше прокидатися вночі.

Порушення сну: гормони

Наш мозок «контролює» ритм сну.Це результат дії двох гормонів: гормон сну мелатонін робить нас сонним і вивільняється, коли темно. З іншого боку, гормон кортизол відіграє важливу роль у пробудженні.

При захворюваннях щитовидної залози, наднирників або гіпофіза можуть спостерігатись розлади сну як наслідок гормонального дисбалансу в організмі людини.

Розлади сну: депресія

Розлади сну та депресія тісно пов’язані. Практично кожен, хто має депресію, страждає на розлади  сну. Ліки, що застосовуються для лікування депресії, також можуть негативно впливати на сон. Депресія та розлади сну також пов’язані навпаки: якщо ви занадто мало спите протягом тривалого періоду часу, то це може стати причиною депресії.

Порушення сну: органічні причини

Пацієнтам з неврологічними захворюваннями часто доводиться стикатися зі значними порушеннями сну.Інші органічні причини, такі як захворювання щитовидної залози , розлади гіпофіза , надниркових залоз або хронічні запальні захворювання( ревматоїдний артрит) є можуть спровокувати розлади сну.

Лікування  розладів сну

Самодопомога вдома

• коротка вечірня прогулянка : фізичне навантаження втомлює і допомагає  спати протягом ночі. Спорту, що викликає піт, слід уникати незадовго до сну – це, як правило, стимулює організм.
  • Ванна : Після теплої ванни температура тіла трохи знижується, збільшуючи втому. Для цього лежте у воді приблизно на 40 градусів за одну-дві години до сну. Добавки для ванни з мелісою, лавандою або валеріаною можуть додатково підсилити ефект.
  • гарячий чай або молоко : чашка гарячого трав’яного чаю з мелісою, валеріаною або хмелем допомагає заснути.
  • Трав’яна подушка : аромат валеріани, хмелю, лаванди або меліси має заспокійливу дію.
  • Техніки релаксації : прогресивне м’язове розслаблення або аутогенні тренування заспокоюють розум і розслабляють тіло. Обидві методи допомагають заснути і краще заснути.

Розлади сну: коли звернутися до лікаря?

Практично всі страждають на  короткочасні порушення сну. Однак якщо вони тривають довше чотирьох тижнів і трапляються три або більше разів на тиждень,  слід  діагностувати причини. Для того, щоб отримати допомогу при тривалих розладах сну, необхідна консультація психолога та зсімейного лікаря . Іноді психологічні розлади чи органічні захворювання є причиною безсоння. У таких випадках лікарі та психологи повинні проводити професійне лікування. Розлади сну: снодійні

Ліки можна використовувати лише для лікування порушень сну, якщо не допомагають ні домашні засоби, ні зміни поведінки. Як завжди, те саме стосується порушень сну: таблетки слід приймати лише після консультації з лікарем. Препарати, що відпускаються за рецептом, переважно містять активні компоненти з бензодіазепінової групи . Пацієнти повинні приймати ці ліки лише короткий час і лише під контролем лікаря, оскільки вони можуть швидко призвести до звикання . Крім того, ці снодійні засоби можуть  вплинути на вашу здатність до керування автомобілем та психосоціальні навички.