Розлад з пристумами переїдання

Втрата контролю над своїми харчовими звичками характерна ознака розвитку розладу харчової поведінки з переїданням .Люди , що страждають можуть споживати дуже велику кількість їжі за короткий час – зазвичай це кілька годин.

Голод і насолода тут не грають ролі, а також немає почуття ситості. Тому такі особи часто мають зайву вагу або страждають від ожиріння. Однак зворотне не вірно: не кожен із зайвою вагою або ожирінням страждає від розладу з приступами переїдання. Характерно також, що вони їдять поодинці і приховують ці прийоми їжі від інших – навіть від друзів або родини.

На відміну від анорексії або булімії, люди, які страждають від розладу з епізодами переїдання, не вживають заходів, щоб протистояти  набору ваги:  не голодують ,не викликають блювоти і не здійснюють надмірного спалювання калорій.

Розлади з приступами переїдання: визначення та частота

Це одне з найпоширеніших розладів харчової поведінки . Хоча немає точної статистики відомо,що жінки страждають частіше аніж чоловіки . Близько 1,6 відсотка жінок та 0,8 відсотка чоловіків в Україні страждає на цей розлад .  Існують дані з  більш високими показниками- до 3 відсотків. В основому страждають в дорослому віці . Проте варто зазначити-у 1,6 відсотків дітей та підлітків також розвиваються розлади харчової поведінки . В середньому харчова залежність починається в 12, 6 років. Однак повна клінічна картина для них рідкісна. Частота розладів харчової поведінки  збільшується з віком .

Особливо страждають люди, які лікуються від ожиріння  Із 100 людей із зайвою вагою, які хочуть знизити свою вагу  15 – 30 мають розлад харчової поведінки з приступами переїдання .

Симптоми :

• Люди з розладом харчової поведінки з епізодами переїдання без розбору споживають тонни їжі протягом короткого часу , наприклад, двох годин.  Деякі поглинають до 4500 калорій одним махом.
  •  Як правило, втрачають контроль над кількістю їжі.

Коли ці напади трапляються протягом шести місяців, принаймні, два дні на тиждень діагностуємо розлад харчової поведінки з епізодами переїдання .

Крім того, щонайменше три з наступних симптомів мають місце в клінічній картині :

• Люди що страждають  їдять дуже швидко – вони дійсно пожирають їжу.
  • Тривале відчуття голоду супроводжує епізод переїдання .
  • Ви припиняєте їсти лише тоді, коли виникає відчуття повноти . Іноді хворі люди їдять неконтрольовано кілька годин. Після цього вони вже не можуть сказати, коли напад насправді почався і припинився.
  • Більшість із них приховують свій епізоди переїдання від сорому – вони їдять поодинці та непоміченими. Також вони нікому про це не розповідають згодом.
  • Більшість страждає психологічно від своєї неконтрольованої харчової поведінки, що знаходиться поза їх контролем.

Люди з цим розладом  не намагаються компенсувати калорії, які вони спожили  і не намагаються регулювати свою вагу: вони не викликають юлювоти, не голодують, не приймають проносні та не займаються надмірними фізичними вправами. Це відмінність від булімії та анорексії.

Розлади  харчової поведінки епізодами переїдання:  терапія

Цілями лікування є:

• Визначення та унення трігерів(провокуючих подій)
  • Зменшення кількості/ частоти епізодів переїдання
  • Лікування  супутніх захворювань, таких як депресія або тривожність
  • Формування здорових харчових звичок .
  • Лікування ожиріння .
  • Розробка стратегії для запобігання рецидивів .

Харчова залежність: огляд терапії

Існує кілька способів боротьби з харчовою залежністю .

Найважливіші:

• Психотерапія : ефективними є когнітивно-поведінкова терапія(КПТ) та міжособистісна психотерапія .
  • Структуровані програми самодопомоги : робочі матеріали з інформацією та терапевтичними кроками для подолання розладу. Програми самодопомоги здебільшого базуються на принципах когнітивно-поведінкової терапії. Тоді вони демонструють найбільші ефекти.
  • Ліки : лікарі іноді використовують ліки . До них відносяться, наприклад, антидепресанти другого покоління (наприклад, флуоксетин), центральні нервові стимулятори (наприклад, лісдексамфетамін) або протисудомні засоби (наприклад, топірамат). Ліки зазвичай застосовують лише короткий період часу і поступаються психотерапії. Всі медичні препарати мають побічні ефекти які потрібно враховувати.
  • Зменшення ваги : консервативне (дієта, фізичні вправи, харчова поведінка), медикаментозне лікування або хірургічне .

Іноді лікарі комбінують кілька методів терапії ,   однак, схоже, психотерапія має найкращі наслідки.

Розлади харчової поведінки з епізодами переїдання: причини

• Генетичні чинники : схильність до розладів харчової поведінки може успадковуватись .
  • Речовини, що містяться в головному мозку : останні дослідження показують, що  рівень певних хімічних речовини  в головному мозку (наприклад дофаміну) визначає харчову поведінку людини .
  • Проблеми в області виконавчих функцій у мозку, які впливають на поведінку прийняття рішень, контроль імпульсів та планування дій.  Причинно-наслідковий зв’язок із розладами харчової поведінки недостатньо вивчений.
  • Психосоціальні фактори , наприклад критичні життєві події, такі як розлука батьків , а  також знецінення, стрес у школі, депресія тощо .
  • Фактори, характерні для розладу харчування : обмежена харчова поведінка (голодування), емоційне харчування (щоб заспокоїтись, зменшити стрес тощо), ризикована харчова поведінка серед батьків (вони є зразками для наслідування), Турбота про вагу тіла, негативний образ тіла, незадоволення фігурою, яскраво виражений ідеал для схуднення.
  • низька самооцінка
  • Сексуальне та фізичне насильство: люди, які страждають  на РХП , повідомляють про це частіше.

Розлади харчової поведінки з епізодами переїданя: діагностика

За допомогою самотестування ви можете визначити чи наявність чи відсутність розладів харчової  поведінки . Важливо відрізняти  РХП з епізодами переїдання від інших форм харчових розладів. Лікар тповинні виключити  інші захворювання, такі як депресія , біполярний розлад та  межовий розлади особистості . При цих захворюваннях також спостерігається підвищений апетит, збільшений прийом їжі, імпульсивна поведінка аж до прийомів їжі з втратою контролю.

Критерії Міжнародної класифікації хворіб (МКХ-10). для розладу харчової поведінки з епізодами переїдання:

• Епізоди переїдання супроводжуються відчуттям втрати контролю
  • Для характеристики  епізоду переїдання підходять 3 з 5 перелічених ознак: їсти швидше, ніж зазвичай;  відчуття переповненості ; їсти багато; вживання їжі наодинці через сором; відсутні епізоди голодування
  • Частота епізодів з переїданням: не менше двох разів на тиждень за півроку.
  • Відсутність заходів скерованих на контроль ваги

Тяжкість розладу залежить від частоти епізодів переїдання .

Розлади харчової поведінки з епізодами переїдання : лікування

Дослідження показали, що без лікування більшість (64 відсотки) людей, які страждають ,  відповідають усім або майже всім діагностичним критеріям після одного року . Ризик рецидиву також є порівняно високим при цьому розладі харчової поведінки без лікування – однак, значних досліджень та даних все ще бракує.