Особистість – це спосіб мислення, почуття та поведінки, який робить людину відмінною від інших людей. На особистість  впливають переживання, оточення (оточення, життєві ситуації) та успадковані риси характеру. Особистість людини зазвичай з часом залишається однаковою. Розлад особистості – це спосіб мислення, почуття та поведінки, який відхиляється від очікувань культури, викликає дистрес або проблеми функціонування і триває з часом.

Існує 10  типів розладів особистості. Розлади особистості – це довготривалі моделі поведінки та внутрішніх переживань, що суттєво відрізняються від загальноприйнятого діапазону (норми). Порушення (розлад особистості) є довготривалим (зазвичай щонайменше декілька років); здебільшого вперше проявляється в підлітковому віці та явно — у період ранньої юності. Без лікування розлади особистості можуть бути тривалими. Розлади особистості стосуються щонайменше двох з цих напрямків:

• Спосіб мислення про себе та інших
  • Спосіб емоційного реагування
  • Спосіб спілкування з іншими людьми
  • Спосіб контролю за поведінкою

Типи розладів особистості

• Антисоціальний розлад особистості : характеризується зневагою чи порушенням прав інших людей. Людина з антисоціальним розладом особистості може не відповідати соціальним нормам, може неодноразово обманювати інших або діяти імпульсивно.
  • Уникаючий  розлад особистості : виражена сором’язливість, почуття неадекватності,крайньої чутливості до критики. Люди з  уникаючим розладом особистості, як правило вважають себе недостатньо добрим або соціально невмілим ,часто уникають людей що схильні до критики7
  • Межовий розлад особистості:  часто характерна нестабільність в особистих стосунках, інтенсивні емоції, негативний образ себе ,часто виражений страх бути покинутим та відчуття  пустки.
  • Залежний розлад особистості:  люди з залежним розладом особистості можуть мати труднощі з прийняттям щоденних рішень без заспокоєння з боку оточуючих або можуть відчувати себе незручно чи безпорадно, коли самотні через страх неможливості подбати про себе.
  • Істеричний розлад особистості : характеризується надміром  емоцій та уваги. Такі особистості прагнуть перебувати в центрі уваги, можуть використовувати  зовнішній вигляд, щоб привернути увагу до себе , як правило відчувають перебільшені емоції.
  • Нарцисичний розлад особистості : закономірність потреби в захопленні та відсутність співпереживання до інших. Людина з нарцисичним розладом особистості може мати завищене почуття власної важливості та особливості ;мінімально виражена схильність до співпереживання.
  • Нав’язливо-компульсивний розлад особистості : як правило виражені схильності до  впорядкованості, досконалісті та контролю. Людина з обсесивно-компульсивним розладом особистості може бути надмірно зосереджена на деталях , надмірно працювати, не виділяючи час на дозвілля чи друзів, або  бути негнучкою у своїй моралі та цінностях.
  • Параноїдальний розлад особистості : виражена підозрілістіь  до оточуючих . Люди з параноїдним розладом особистості часто надміру недовірливі .
  • Шизоїдний розлад особистості:  відсторонений від соціальних відносин і виражає мало емоцій. Людина з шизоїдним розладом особистості, як правило, не шукає близьких стосунків, вибирає бути самотнім і, здається, не дбає про похвалу чи критику з боку інших.
  • Шизотиповий розлад особистості:   людина з шизотиповим розладом особистості може мати дивні переконання або дивну  поведінку  ,часто характерна надмірна  соціальна тривожність.

Діагностика, як правило, проводиться у осіб віком 18 років. Людям до 18 років зазвичай не діагностують порушення особистості, оскільки їх особистість все ще розвивається. Деякі люди з порушеннями особистості можуть не розпізнати проблему. Також у людей може бути більше одного розладу особистості. За оцінками,6- 9 відсотків дорослих в Україні мають хоча б один розлад особистості.

Лікування розладів особистості

Певні види психотерапії ефективні для лікування розладів особистості. Під час психотерапії людина може отримати уявлення і знання про розлад і те, що сприяє симптомам, і може говорити про думки, почуття та поведінку. Психотерапія допомагає людині зрозуміти вплив своєї поведінки на оточуючих та навчитися керувати симптомами або впоратися з ними, а також уникнути проблем та покращити функціонування у стосунками.  Лікування буде залежати від конкретного розладу особистості, ступеню важкості а також від особистих якостей людини.

Не існує медикаментів для лікування розладів особистості. Однак при лікуванні деяких симптомів можуть бути корисні ліки, такі як антидепресанти, засоби проти тривоги або засоби, що стабілізують настрій. Більш важкі або тривалі симптоми можуть вимагати командного підходу із залученням лікаря первинної медичної допомоги, психіатра, психолога  та членів сім’ї.

Корисні поради : окрім активною участі у плані лікування-

• Дізнайтеся про стан. Знання та розуміння можуть сприяти розширенню та мотивації.
  • Будьте активними. Фізичні навантаження та фізичні вправи можуть допомогти керувати багатьма симптомами, такими як депресія, стрес і тривога.
  • Уникайте наркотиків і алкоголю. Алкоголь ,наркотики можуть погіршити симптоми або взаємодіяти з ліками.
  • Отримайте звичайну медичну допомогу. Не нехтуйте оглядом або регулярним доглядом у сімейного лікаря.
  • Спробуйте такі методи релаксації та управління стресом ,  майнфулнес.
  • Залишайтеся на зв’язку з родиною та друзями; уникайте ізоляції.