Тривога – це нормальна реакція на стрес і  буває корисною в  певних ситуаціях. Тривога  попереджає нас про небезпеку та допомогає  нам підготуватися . Тривожні розлади відрізняються від нормальних почуттів та передбачають надмірний страх або тривожність. Тривожні розлади є найпоширенішими психічними розладами і зачіпають майже 30 % дорослих людей у певний момент їхнього життя. . Але тривожні розлади піддаються лікуванню, і існує ряд ефективних методів . Лікування допомагає більшості людей вести нормальне продуктивне життя

Тривога стосується очікування майбутнього занепокоєння і більш  пов’язана з м’язовою напругою та поведінкою уникнення.

Страх – це емоційна реакція на безпосередню загрозу .

Тривожні розлади змушують людей уникати ситуацій, які викликають або погіршують їх симптоми. Частіше страждають жінки аніж чоловіки.

Загалом, для того, щоб у людини був діагностований тривожний розлад, страх або тривога повинні буті:

• невідповідними ситуації чи віку
  • перешкоджати нормальному функціонуванню,втрата працездатності

Існує кілька видів тривожних розладів : генералізований тривожний розлад, панічний розлад, специфічні фобії, агорафобію, соціальна фобія та тривожний розлад зумовлений розлукою у дитячому віці , селективний мутизм.

Види тривожних розладів

Генералізований тривожний розлад

Генералізований тривожний розлад передбачає постійне і надмірне занепокоєння, яке заважає щоденній діяльності. Постійне занепокоєння і напруга можуть супроводжуватися фізичними симптомами, такими як неспокій, відчуття втоми, труднощі з концентрацією уваги, напруга в м’язах або проблеми зі сном. Часто турботи зосереджуються на повсякденних речах, таких як службові обов’язки, здоров’я в сім’ї або незначні справи, такі як справи, ремонт автомобіля або призначення на роботу . При ГТР тривога і занепокоєння можуть зосереджуватися на потенційних майбутніх подіях, але вони не є ­пропорційними до того, що може відбутися. Надмірне занепокоєння є центральною особливістю ГТР і, ймовірно, психологічним механізмом захисту, що дасть змогу відчути ­конт­роль над потенційними небезпечними подіями .

Панічний розлад

Основним симптомом панічного розладу є періодичні напади паніки, своєрідна комбінація фізичних та психологічних страждань. Під час нападу характерне поєднання таких симптомів:

• Прискорене серцебиття
  • Підвищення тиску
  • Пітливість
  • Тремор тіла
  • Відчуття задишки
  • Біль у грудях
  • Відчуття запаморочення, непритомність
  • Оніміння або поколювання
  • Озноб або підвищення температури тіла
  • Нудота або болі в животі
  • Страх втратити контроль
  • Страх смерті

Оскільки симптоми настільки сильні, багато людей, які зазнають нападу паніки, можуть повірити, що у них серцевий напад чи інше небезпечне для життя захворювання, і можуть звернутися до лікарні швидкої допомоги. Середній вік виникнення панічного розладу – 22-23. Панічні напади можуть виникати при інших психічних розладах, таких як депресія або ПТСР.

Фобії, специфічна фобія

Специфічна фобія – це надмірний страх перед конкретним предметом, ситуацією чи діяльністю, які, як правило, не шкідливі. Пацієнти знають, що їх страх є надмірним, але вони не можуть його подолати. Прикладами є страх перед польотом або страх перед павуками.

Агорафобія

Агорафобія – це страх опинитися в ситуаціях, коли втеча може бути утрудненою , або допомога може бути недоступною у випадку панічних симптомів. Страх не пропорційний фактичній ситуації і триває, як правило, півроку і більше і спричиняє проблеми у функціонуванні. Людина з агорафобією відчуває цей страх у двох чи більше з перелічених ситуаціцій:

• У громадському транспорті
  • Перебуваючи у відкритих просторах
  • Перебуваючи в закритих місцях
  • Стоячи в черзі або бути в натовпі
  • Перебуваючи поза домом наодинці

Нелікована агорафобія може стати настільки серйозною, що людина не виходить з дому ротягом тривалого часу.

Соціальний тривожний розлад (раніше його називали соціальною фобією)

Люди , що страждають на соціальний тривожний розлад уникають ситуацій в яких перебувають в центрі уваги та можуть піддаватіся критиці . Поширені приклади – надзвичайний страх публічних виступів, зустрічі з новими людьми або їжі / пиття на публіці. Страх або занепокоєння викликають проблеми з щоденним функціонуванням і тривають не менше півроку.

Тривожний розлад зумовлений розлукою у дитячому віці

Людина з тривожним розладом розлуки надмірно бояться або турбується про розлуку з тими, з ким він або вона пов’язана. Відчуття виходить за рамки того, що відповідає віку людини, зберігається (принаймні чотири тижні у дітей та шість місяців у дорослих) і викликає проблеми з функціонуванням. Фізичні симптоми, дистрес часто розвиваються в дитячому віці .

Діагностика та лікування

Перший крок – звернутися до лікаря, щоб переконатися, що немає фізичних проблем, що викликають симптоми.  На жаль, багато людей з тривожними розладами не звертаються за допомогою. Вони не усвідомлюють, що у них є хвороба, яка має ефективне лікування.

Хоча кожне тривожне розлад має унікальні характеристики, більшість людей добре реагують на два типи лікування: психотерапію та ліки. Ці методи лікування можна проводити окремо або в комбінації. Когнітивна поведінкова терапія  здатна змінювати мислення, реагування та поведінку, що зрештою веде до зниження рівня тривоги Ліки не виліковують тривожні розлади, але зменшують симптоми . Найчастіше застосовуються ліки проти тривоги (зазвичай їх призначають лише на короткий проміжок часу) та антидепресанти.

Самодопомога

Люди можуть зробити ряд речей, щоб допомогти впоратися із симптомами тривожних розладів та зробити лікування більш ефективним. Методи управління стресом та  можуть бути корисними. Групи підтримки (особисто та в Інтернеті) можуть надати можливість обмінятися досвідом та стратегіями подолання. Уникайте кофеїну, який може погіршити симптоми, і проконсультуйтеся з лікарем про будь-які ліки.