Депресія під час вагітності та після пологів

Для більшості жінок народження дитини – це  хвилюючий, радісний і часто тривожний час.

Мова буде йти про меншість… Післяпологова депресія – психо-емоційний стан після пологів, включає почуття крайньої печалі, байдужості та / або тривоги, а також супроводжується розладами  сну та апетиту,втратою життєвої енергії.

Жінки також можуть відчувати депресію під час вагітності-перинатальна депресія відноситься до депресії . Часто післяпологова депресія є продовженням перинатальної.

За оцінками, кожна з семи жінок відчуває страждає на депресію пов’язану з вагітністю та пологами. До 70 відсотків усіх молодих мам відчувають “дитячий блюз” – короткочасний стан, який не заважає щоденній діяльності та не потребує медичної допомоги. Симптоми цього емоційного стану можуть включати плач без причини, дратівливість, неспокійність і тривожність. Ці симптоми тривають тиждень-два і, як правило, проходять самостійно без лікування.

Післяпологова депресія  є емоційно і фізично виснажливою і може тривати протягом місяців і більше. Початок лікування важливий як для матері, так і для дитини.

Післяпологова депресія – це не «дитяча блюз»!

Симптомі післяпологової депресії:

• Млявість, втома
  • Постійне відчуття смутку, безнадійності, безпорадності чи нікчемності
  • Розлади сну(недосипання/постійна сонливість)
  • Зміни апетиту
  • Складність концентрації уваги
  • Плач “без причини”
  • Відсутність інтересу до дитини,  зв’язку з дитиною або гіперболізоване почуття тривоги до дитини
  • Почуття поганої матері
  • Страх завдати шкоди дитині чи собі
  • Втрата інтересу чи задоволення до життя

Жінка, яка переживає депресію, зазвичай має декілька цих симптомів;симптоми та їх вираженість можуть змінюватися. Для діагносики післяпологовоїт депресії симптоми повинні початися протягом чотирьох тижнів після пологів.

Ви повинні звернутися до лікаря, якщо

• Ви відчуваєте кілька вищезгаданих симптомів більше двох тижнів
  • У вас є думки про самогубство
  • Ваші депресивні почуття посилюються
  • У вас виникають проблеми з щоденними завданнями або турботою про дитину

Дослідження свідчать про те, що швидкі зміни статевих та гормонів стресу та рівня щитовидної залози під час та після пологів сильно впливають на настрій та можуть сприяти депресії перикарту. Інші фактори, які можуть сприяти, – це фізичні зміни з приводу вагітності, зміни у стосунках та на роботі, турботи про виховання батьків та недосипання.

Лікування

Як і інші типи депресії, післяпологову депресію можна лікувати за допомогою психотерапії (когнітивно-поведінкова терапія), медикаментозного лікування, зміни способу життя та підтримки, або їх комбінації. Жінки, які вагітні або годують, повинні обговорити ризики та переваги ліків зі своїми лікарем. Загалом, ризик розвитку вроджених вад для ненародженої дитини низький, і рішення слід приймати виходячи з потенційних ризиків та переваг.

Настанови APA для лікування жінок з великим депресивним розладом, які вагітні або годують груддю, рекомендують психотерапію без медикаментозного лікування в якості першої лінії лікування, коли депресія або тривожність слабкі. Для жінок з помірною або сильною депресією або тривожністю, антидепресант слід розглядати як основне лікування відповідно до рекомендацій.

При правильному лікуванні більшість молодих мам знаходять полегшення від своїх симптомів. Жінки, які лікуються від депресії перикарту, повинні продовжувати лікування навіть після того, як вони почувають себе краще. Якщо лікування припинено занадто рано, симптоми можуть повторитися.

Самодопомога та подолання

Підтримка родини та друзів, а також правильне харчування та фізичні вправи , достатній час сну та прогулянки можуть бути корисними.

Супутні стани під час вагітності та після пологів

Близько 16 % жінок відчувають тривожні розлади під час вагітності, та близько17 % – у післяпологовий період.

Біполярний розлад Peripartum – Біполярний розлад має 2 фази, фазу депресії (“мінімуми”) і маніакальну фазу (“максимуми”). Коли “мінімуми” та “максимуми” трапляються одночасно, це вважається “змішаним” епізодом. Біполярне захворювання може виникнути під час вагітності або післяпологового періоду. Фактори ризику включають попередній розлад настрою та сімейну історію розладів настрою.

Післяпологовий психоз – післяпологовий психоз є надзвичайно рідкісним, але серйозним станом – частота винекнення 1-2 випадки на 1000 пологів. Симптоми післяпологового психозу можуть включати безсоння, надмірну енергію, збудження,виражена підозрілість .Більшість жінок з післяпологовим психозом мають особисту або сімейну історію біполярного розладу. Симптоми післяпологового психозу вимагають невідкладної медичної допомоги.